"Tänk att det är som mat"

Idag har vi haft en laboration i skolan. Vi fick klippa och skära i organ från ett får. Spännande! Lät lite äckligt först, vår lärare sa att man skulle tänka på det som om man förberedde en vanlig köttbit. Vet inte om det gjorde det så mycket lättare...Men när man väl kommit in i det var det ganska roligt att se hur allt såg ut. Vi titta på luftstrupen, lungorna, hjärtat, levern och njurarna. Just lungorna var lite intressant för dom förde vi in en slang i och "blåste upp" lungan och den blev ganska stor. 


Bilden är på en fisk som Jonas fångat och skurit upp men det var det närmsta en dissektion jag kunde komma.
                         

Efter det var jag och skrev på ett hyreskontrakt för en 2:a, så nu blir det snart flytt igen. Jätteroligt att det gick att fixa så Jonas kan komma hem till en större lägenhet direkt så vi slipper trängas mer i min lilla etta. Jag får väl ta hand om allt det praktiska vad gäller försäkringar och så men Jonas andra leave tajmar nog perfekt så han kan vara med och bära lådor och möbler vid flytten, perfekt. Så där kommer han inte undan ;)

Nej nu får det minsann bli allvar med mitt pluggande. Tentan är på lördag och jag bara MÅSTE bli godkänd så jag har en sak mindre att tänka på!

Kommentarer
Postat av: Liza

Hihi, åt ni firren sen?



Gick det bra med kontraktet sen? Fick du vänta länge?

Haha, blir ju jättebra tajming där så slipper du bära allt för mycket! :D



Jag veeeeeeet, jag tycker också att det är jättejobbigt med pluggandet nu! Det går så segt. Vill bara att det ska vara lördag efter tentan och att man ska känna att det har gått bra :D

2009-04-22 @ 18:17:22
URL: http://lizas.blogg.se/
Postat av: Liza

Ooorkar inte plugga meeeer, Louiiiise!!!!

2009-04-23 @ 14:18:36
Postat av: Liza

Tråkigt att det går trögt för dig också! Men det är verkligen tråkigt nu! När man ska lära sig nåt nytt och inte är stressad är det iallafall intressant.



Micke skrev på fb att några i klassen skulle vara hos Carolin sen, det kan väl ev vi också göra en stund, vore kul att se hennes lägenhet nämligen! =)

2009-04-23 @ 17:55:56
Postat av: Liza

Jaaa, det tycker jag lät jättebra! Vore mysigt! Har hört att det ska vara fint väder också, sköönt!

Absolut kan vi mellanlanda här lite, hi hi. Vi får väl pratas på lördag om vad vi känner för att göra..



Ehm duu! Var sitter kärnorna i parasympatiska nervsystemet? Är det bara att de är mellan de där kotorna eller var det var?

Hehe, känns inte som att det är sååå viktigt men har ändå stört mig på det :)

2009-04-23 @ 19:16:04
Postat av: Liza

Vad bra, tack! Och i sympatiska ligger de i ryggmärgen och mellan Th1 och L2 va?

2009-04-23 @ 19:52:44
Postat av: Liza

Alltså det är så konstigt!!

För bikarbonat är det gamla namnet och nu för tiden så ska man säga Vätekarbonat istället tror jag!

Det är liksom salter som innehåller den vätekarbonatjonen, HC03 är det va?



För ofta när man säger Bikarbonat så syftar man ofta egentligen på Natriumvätekarbonat.

Det är ju det man använder i bak&matlagning liksom..



Så JAG tycker iallfall att det rätta är att skriva Vätekarbonatjoner.. Men man kanske kan skriva båda?...

2009-04-24 @ 11:11:37
Postat av: Liza

Hihihihi, tack! Jag snappade väl upp ett och annat på kemi-lektionerna i gymnasiet trots allt!! :)



Jag vet faktiskt inte riktigt hur det känns, ibland så har jag faktiskt tyckt att jag kan en del, men det är en rätt mcyket som jag inte tror att jag skulle komma ihåg också.. hur tycker du det känns?



Haha, jag vet! Superynklig, hon ser så liten ut också!

2009-04-24 @ 11:41:40
Postat av: Liza

Hihi, gud vad jag har kommenterat här alltså! :D

Jag är också galen på mig själv ska jag säga dig, men jag är så fruktansvärt trött på det där nu, mina anteckningar gör mig gaaalen! Är också lite rädd för att man inte ska komma ihåg någonting utan dem bara. Suck, suck, suck!



Var du hos Stubor igår förresten?

2009-04-24 @ 12:46:17
Postat av: Liza

Fasiken, testade lite att förhöra mig själv på den gamla tentan men då var det en del jag inte kunde komma på alltså. Har inte fått in alls mycket idag alltså! Har suttit ute i solen nu en stund, sköönt!!



Men du, eller hm. jag kaaanske ringer dig om en stund, det var någonting jag inte lyckats klara ut ännu.

2009-04-24 @ 16:30:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0